Przedmiot: historia
Klasa: III liceum profilowane
Czas trwania: dwie jednostki lekcyjne
Temat: PORTRETY WIELKICH LUDZI-STEFAN WYSZŃSKI PRYMAS TYSIĄCLECIA
Cele ogólne:
1. Poznanie biografii kardynała Stefana Wyszyńskiego
2. Kształcenie umiejętności wykorzystywania w nauce róznych źródeł informacji.
3. Kształcenie umiejętności selekcjonowania informacji
4. Kształcenie umiejętności redagowania notatki na podstawie kilku źródeł
5. Kształcenie umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w grupie.
Cele szczegółowe:Po lekcji uczeń:
1. Potrafi podać datę narodziń i śmierci Stefana Wyszyńskiego
2. Zna najwazniejsze wydarzenia z zycia kardynała
3. Potrafi znalźć ineresujące go informacje w róznych źródłach
4. Potrafi porównać informacje znalezione w róznych źródłach
5. Potrafi wskazać zalety i wady róznych źródeł informacji
Formy pracy: grupowa
Środki dydaktyczne: Internet, gazety, podręcznik, Encyklopedia Powszechna, Multimedialna Encyklopedia Powszechna, fragmenty filmu "Prymas..."
Przebieg pierwszej jednostki lekcyjnej:
1. Zapisanie tematu lekcji.
2. Określenie zadań uczniów:
- Uczniowie dzielą się na cztery grupy.Kazda grupa otrzymuje przygotowaną przez nauczyciela kartę ćwiczeń.
- Kazda z grup odpowiedzialna jest za wyszukanie wiadomości o Stefanie Wyszyńskim, wykorzystując inne źródło:
a.grupa pierwsza wyszukuje informacje w Encyklopedii Powszechnej, a takze wykorzystując wiadomości zdobyte na podstawie filmu Teresy Kotlarczyk "Prymas.Trzy lata tysiąlecia"
b.grupa druga wyszukuje informacje w Multimedialnej Encyklopedii Powszechnej
c.grupa trzecia wyszukuje informacje w Internecie
d.grupa czwarta wyszukuje informaje w prasie,podręczniku
- Uczniowie selekcjonują zdobyte wiadomości i wypełniają kartę ćwiczeń
- Ucznowie sami organizuję pracę wewnątrz grupy.Ze swojego grona wybierają sekretarza, który będzie referował pracę zespołu na następnej lekcji.
3. Praca w grupach-wyszukiwanie i selekcjonowanie inforamcji, wypełnianie karty ćwiczeń
Przebieg drugiej jednostki lekcyjnej:
1.
Prezentacja materiału opracowanego przez poszczególne grupy (plakat, album lub inna forma)
2. Dyskusja na temat postawy Stefana Wyszyńskiego i prześladowań kościoła katolickiego.
3. Dyskusja na temat zalet i wad róznych źródeł informacji
4. Ocena pracy poszczególnych zespołów.
PROPOZYCJA KARTY ĆWICZEŃ
Imię i nazwisko sekretarza grupy:
Pozostały skład grupy: 1. 2.
|
TEMAT: PORTRETY WIELKICH LUDZI – STEFAN WYSZYŃSKI PRYMAS TYSIĄCLECIA
CEL: Kształcenie umiejętności wykorzystywania w nauce historii różnych źródeł, w tym multimedialnych tj. Internet, Multimedialna Encyklopedia Powszechna
|